پروژه اصلاح ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده (عوارض سبز)

مهم‌ترین پیش‌نیاز به کارگیری ابزارهای مبتنی بر بازار در جوامع، تبعیت نظام اقتصادی جوامع از قواعد بازار آزاد بر مبنای دو رکن اصلی از احترام به حقوق مالکیت شهروندان و افزایش رقابت‌پذیری بخش خصوصی در بازار است. حال آنکه بر مبنای ارزیابی‌های سالیانه بنیاد هریتج، شاخص آزادی اقتصاد ایران  در سال ۲۰۲۳ برابر با عدد وخیم ۴۲ از ۱۰۰ و معادل با شرایط «سرکوب‌شده»  بوده و ایران در میان ۱۸۰ کشور، رتبه ۱۶۸ را به خود اختصاص داده‌است.

پس در نظام اقتصادی کشور ما که نظامی بسته همراه با دخالت و نفوذ بسیار بالای حاکمیت در تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت است، ساختار توزیع سرمایه سبب گردیده نهادهای حاکمیتی با سیطره بر بالادست اقتصاد با شهروندان و بخش خصوصی رقابتی غیرمنصفانه کنند، تورم دو رقمی برای نیم‌قرن بیماری مزمن نظام اقتصاد کشور شده و تحریم‌های بین‌المللی نیز هزینه ارتباط با بازارهای بین‌المللی و هزینه سرمایه‌گذاری خارجی را به حداکثر رسانده‌اند؛ اساسا تصور پیاده‌سازی سیاست‌های مبتنی بر بازار تصور عجیبی و نامفهومی است.

به بیان دیگر در بازارهایی به مانند کلیت نظام اقتصادی کشور ما که رقابت حاکم نیست، ابعاد بازار محدود است، ارتباط با رقبای خارجی کاملا قطع شده و عرضه در اختیار عده‌ی معدودی از تولیدکنندگان است، به دلیل خلأ مکانیزم‌های رقابتی، هر گونه وضع عوارض و جرائم صرفا و تنها موجب بالا رفتن قیمت محصول و تحمیل اثر تورمی به مصرف‌کنندگان و جامعه خواهد شد (مثال‌های بارز این امر را می‌توان در وضع عوارض و مالیات بر صنعت خودرو در ایران و بالا رفتن قیمت خودرو در پی آن به وضوح مشاهده کرد).

بنابراین پیامدهای مخرب اقتصادی و اجتماعی وضع عوارض با عنوان عوارض سبز در محیط کسب‌وکار ایران، از دو حالت خارج نخواهد بود:

  • کاهش سود کسب‌وکارها، تعدیل نیرو یا تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و دامن زدن به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی کشور
  • افزایش زنجیره‌ای قیمت تمام‌شده کالاها متناسب با پرداخت عوارض و تحمیل اثر تورمی هنگفت به جامعه و کاهش قدرت خرید شهروندان

مشخصا از آنجا که توسعه‌ی توأمان با حفظ محیط‌زیست، جز با همگرا نمودن فعالیت‌های اقتصادی و محیط‌زیستی و عدالت اجتماعی ممکن نیست؛ ضربات مهلک کاهش قدرت خرید، تورم، بیکاری و سطح پایین رفاه اجتماعی به محیط‌زیست ناشی از رویکرد موجود در این عوارض اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

این پروژه فاقد دسترسی آزاد و رایگان است. برای دسترسی به آخرین داده‌ها و اطلاعات مرتبط با این پروژه می‌توانید با ما تماس بگیرید.

Translate »